Așteptări ridicate pentru formare rapidă a guvernului și plan fiscal solid în România după alegerea lui Nicușor Dan președinte
Sursa poza si informatii: romania-insider
Alegerea primarului din București, Nicușor Dan, ca viitor președinte al României este văzută de S&P Global Ratings ca un pas semnificativ spre constituirea unui nou guvern care să abordeze riscurile fiscale recurente. Totuși, S&P avertizează că provocările rămân "substanțiale," conform raportărilor Bloomberg și Economedia.ro.
Piețele financiare sunt atente la ritmul în care va fi format noul guvern și la cât de credibile sunt planurile sale de consolidare fiscală, a declarat S&P pentru Bloomberg News. În cadrul unui scenariu de politici fragmentate și de creștere economică slabă, România va trebui să demonstreze că poate gestiona eficient deficitul bugetar și cel de cont curent.
România a reușit până în prezent să financeze deficitele sale ridicate prin diverse intrări de capital, inclusiv emiterea de Eurobonduri, fonduri europene și investiții străine directe, susține S&P. Cu toate acestea, agenția de rating avertizează că întârzierile în adoptarea unor strategii de politică economică ar putea submina unele surse de finanțare externe.
S&P menționează că ar putea revizui în scădere ratingul de credit al României dacă deficitele financiare se amplifică mai mult decât anticipat pe termen mediu, din cauza unor decizii politice necorespunzătoare și a unei creșteri economice mai lente. În acest context, S&P subliniază că o astfel de situație ar putea duce la o creștere mai rapidă a datoriei publice și a poverii dobânzilor, dar și la o influență negativă asupra deficitelor substanțiale de cont curent ale României.
În contextul prelungirii turbulențelor politice, România riscă să piardă ratingul de investiție, ceea ce ar putea face ca perspectivele țării să fie mai riscante decât sugerează prognoza negativă actuală a ratingului suveran BBB-, conform S&P.
Indiferent de rezultatul alegerilor prezidențiale, formarea politicilor ar putea deveni mai fragmentată, mai puțin stabilă și mai ineficientă în lunile următoare, a afirmat S&P Global pentru Reuters. Din ianuarie, S&P a schimbat perspectiva ratingului suveran al României la negativă, iar păstrarea ratingului de investiție depinde de un al doilea pachet de rectificare fiscală, care a devenit imperativ după ce Eurostat a raportat un deficit public ESA pentru 2024 de 9,3% din PIB.
S&P a avertizat la începutul anului că, în absența unor pași suplimentari de consolidare fiscală în afara pachetului adoptat la sfârșitul lunii decembrie, se așteaptă un deficit public de 7,5% în 2025 și o consolidare fiscală treptată la un decalaj de 5,8% din PIB până în 2028, cu datoria publică ajungând la 65,4% din PIB la sfârșitul perioadei de prognoză de patru ani. Gap-ul bugetar de 2,3% din PIB în T1 a crescut expectațiile consensuale la un deficit anual de peste 9%, subliniind importanța unui al doilea pachet de consolidare fiscală.
Cu toate aceste provocări din față, România are acum o ocazie favorabilă de a demonstra piețelor și investitorilor angajamentul său față de politici economice sustenabile și echilibrate, fapt care ar putea stabiliza economia pe termen lung.