CCR declară neconstituțională reforma pensiilor speciale din cauza lipsei avizului CSM; opinie separată de patru judecători

CCR explică de ce a declarat neconstituțională reforma pensiilor speciale: Guvernul nu a așteptat avizul CSM
Curtea Constituțională a motivat decizia prin care a declarat neconstituțională Legea privind reforma pensiilor speciale, invocând faptul că Guvernul nu a așteptat obținerea avizului Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Totuși, patru judecători ai Curții au exprimat o opinie separată, susținând că Guvernul a respectat un termen rezonabil, iar CSM nu și-a îndeplinit atribuțiile legale privind avizarea.
Motivarea deciziei CCR
Potrivit CCR, Guvernul a încălcat dispozițiile Constituției prin faptul că nu a solicitat și nu a primit avizul CSM înainte de a-și angaja răspunderea în Parlament pentru Legea privind pensiile speciale. Curtea invocă încălcarea articolelor 1 alin.(5), 133 alin.(1) și 134 alin.(4) din Constituție, subliniind că acest lucru a afectat rolul CSM ca garant al independenței sistemului judiciar.
CCR consideră că cererea adresată de minister pentru obținerea avizului a fost făcută prematur, posibil în urma unei erori de apreciere, și nu poate fi astfel considerată o solicitare validă. Aceasta, combinată cu transmiterea unei variante a proiectului legislativ care nu corespundea etapei procedurale parcurse, a împiedicat CSM să-și exercite atribuția de avizare conform Legii nr. 305/2022. Astfel, lipsa avizului nu este imputabilă Consiliului, ci gestiunii necorespunzătoare a procesului de către inițiator.
Opinie separată a patru judecători
Pe de altă parte, patru membri ai Curții (Asztalos Csaba Ferencz, Dacian Cosmin Dragoș, Laura-Iuliana Scântei și Elena-Simina Tănăsescu) au exprimat o opinie separată, considerând că legea nu este neconstituțională din cauza absenței avizului CSM.
Aceștia argumentează că perioada de așteptare de la 22 până la 29 august pentru primirea avizului a fost rezonabilă în contextul angajării răspunderii guvernamentale și a calendarului legislativ. Mai mult, Guvernul avea competența legală să-și asume răspunderea asupra proiectului chiar și fără primirea avizului consultativ, întrucât acesta fusese solicitat conform legii. Judecătorii indiează că lipsa avizului între 30 august și începutul lunii septembrie reflectă, mai degrabă, o neîndeplinire a atributelor de avizare de către CSM și o colaborare deficitară între autoritatea avizatoare și inițiator în procesul legislativ.
Context local și importanță pentru Iași
Pentru cetățenii din Iași, acest subiect este relevant deoarece reforma pensiilor speciale afectează direct sau indirect cadrul legislativ ce guvernează drepturile unor categorii profesionale, inclusiv ale celor din sistemul judiciar sau cele militare, cu impact asupra cheltuielilor publice și echității sociale. Decizia CCR oferă un exemplu clar despre cum procedurile legale și colaborarea instituțională influențează procesul decizional privind schimbări legislative majore.
Concluzie
Curtea Constituțională a reafirmat rolul esențial al CSM în protejarea independenței justiției și a subliniat necesitatea respectării etapelor procedurale în procesul legislativ. În același timp, opinia separată arată că există interpretări diferite legate de modul în care Guvernul a gestionat termenul de așteptare pentru aviz și colaborarea cu Consiliul. Acest caz punctează importanța dialogului instituțional echilibrat pentru buna funcționare a democrației și statului de drept.
Articol realizat pentru 'pâine și circ' – sursă locală de informare a ieșenilor despre evenimentele importante din țară și regiune.