Criza, ca instrument de reformă. România este în fața unui moment istoric pe care nu are voie să-l rateze
Sursa poza: Ziaristi
Transformarea unei crize într-o pârghie pentru reforme structurale este o idee din ce în ce mai actuală, atât în România, cât și pe scena internațională. Asumarea unor schimbări profunde în vremuri de criză a fost sintetizată cel mai bine de Rahm Emanuel, fost consilier al președintelui Obama, care a dat glas frazei „nicio criză bună nu trebuie irosită”. Acest principiu pare mai valabil ca oricând, având în vedere multiplicitatea crizelor actuale.
România se află în fața unei astfel de oportunități rare. În perioadele de stabilitate, deciziile politice nepopulare sunt de obicei evitate sau amânate. Totuși, o situație de criză, precum cea actuală, facilitează implementarea unor reforme fiscale fundamentale și prioritizarea investițiilor strategice, remodelând framework-ul de funcționare al statului.
Criza geopolitică și impactul economic
Conflictul din Ucraina a adus cu sine nenorocire umană, dar reprezintă și o provocare geopolitică directă pentru România, care s-a manifestat activ în sprijinirea vecinului său prin diverse forme de ajutor. Totodată, reconstrucția Ucrainei poate oferi României șansa de a deveni un jucător cheie datorită proximității și apartenenței la Uniunea Europeană. Deja se observă creșteri ale investițiilor în infrastructura din partea de vest a României, un aspect care revigoră economia locală și creează locuri de muncă.
Privind vecinătatea cu Ucraina drept o oportunitate, România se poate transforma într-un nod central de logistică și comerț pentru produsele ucrainene, profitând de un reviriment al comerțului și al investițiilor în infrastructura de transport. Aceasta deschide și alte potențiale colaborări, în special în domeniul energetic, având în vedere nevoia de diversificare a surselor de energie.
Poziția României în contextul războiului tarifar global
În fața tensiunilor comerciale internaționale, România beneficiază de avantajele apartenenței la UE, care negociază colectiv aceste probleme, asigurând o protecție eficientă. În ciuda schimburilor comerciale modeste cu SUA, România poate atrage companii americane ce vor să-și relocheze producția pentru a evita tarifele, devenind astfel o destinație atractivă pentru investiții.
Aceste circumstanțe deschid oportunități pentru diversificarea piețelor de export, departe de piețele tradiționale afectate de războaiele comerciale, orientându-se către noi piețe din Asia sau alte regiuni.
Criza politică și vulnerabilitatea fiscal-bugetară internă
La nivel intern, România trebuie să facă față unei crize politice și fiscale complexe. Riscul pierderii finanțărilor din PNRR și posibilitatea retrogradării ratingului suveran sunt scenarii posibile care impun măsuri rapide și eficiente. Este imperativă o reformă fiscală care să asigure o colectare mai eficientă a impozitelor și să reducă cheltuielile publice neesențiale.
În ciuda problemelor politice, pare să se contureze un consens în privința necesității reformei fiscale. Măsuri precum creșterea taxelor TVA, impozitul pe venit și reforme în taxarea proprietății sunt esențiale pentru menținerea stabilității economice.
Oportunități de dezvoltare
România se află într-un moment în care poate capitaliza pe crizele actuale pentru a iniția transformări economice și sociale majore. Cu o viziune clară și o strategie bine definită, acestea pot fi punctul de inflexiune spre o economie mai robustă și mai echitabilă. Deși criza nu garantează progresul, ea poate constitui catalizatorul necesar pentru reforme care altminteri ar fi fost imposibile. Viziunea și voința politică, combinate cu implicarea socială, pot transforma dificultățile prezente într-o oportunitate de creștere reală și durabilă.
Autor: Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România.