Flota britanică F-35, afectată de lipsa de personal și piese, operațională doar o treime din timp; coroziunea și costurile crescute îngreunează misiunile.

Flota britanică F-35, afectată de lipsa de personal și piese, operațională doar o treime din timp; coroziunea și costurile crescute îngreunează misiunile.Sursa poza: biziday

Un raport recent al Oficiului Național de Audit (NAO) din Marea Britanie evidențiază probleme semnificative în operativitatea avioanelor F-35, din cauza deficiențelor în întreținere și a lipsei pieselor de schimb. În plus, costurile ridicate de întreținere depășesc bugetul disponibil al guvernului.

Probleme majore și costuri neașteptate

Flota actuală a Marii Britanii cuprinde 37 de avioane F-35, care anul trecut au fost operaționale pentru doar o treime din timpul prevăzut. Raportul NAO indică faptul că situația este agravată de coroziunea neanticipată în mediul maritim și de ritmul lent al activităților de întreținere.

Planuri de extindere și noi achiziții

Marea Britanie intenționează să cumpere un total de 138 de avioane F-35, însă până acum au fost achiziționate doar 48, toate din versiunea B, destinată operării de pe portavioane și cu rază de acțiune mai mică față de varianta A, utilizată de la sol. Dintre ele, 38 au ajuns deja în Marea Britanie, iar 10 urmează să fie livrate. Totuși, un aparat este în continuare reținut la un aeroport din India din cauza unor defecte tehnice. Recent, guvernul a decis să achiziționeze suplimentar 12 avioane F-35A, echipate pentru a lansa rachete nucleare tactice.

Provocări viitoare și perspective

Raportul NAO mai subliniază că există întârzieri în integrarea rachetelor pe aceste avioane, esențiale pentru lovirea țintelor de la distanță sigură. Până în momentul de față, avioanele sunt echipate doar cu bombe, necesitând zbor deasupra țintelor, ceea ce le face vulnerabile, în ciuda tehnologiei stealth. Se estimează că această integrare nu va fi completă decât până în 2030.

Situație economică și decizii strategice

Întârzierile sunt atribuite și criticilor aduse de SUA cu privire la costul ridicat al programului. Ministerul Apărării din Marea Britanie estimează că avioanele ar putea fi complet operaționale abia anul acesta, cu o întârziere de doi ani față de planificarea inițială. Costul programului, în cazul finalizării achizițiilor și menținerii avioanelor în serviciu până în 2069, ar putea ajunge la 82 de miliarde de euro, după ce până acum au fost cheltuite 13 miliarde.

Comparativ cu România

Pentru context, România a aprobat în 2023 achiziția a 32 de avioane F-35 pentru forțele sale armate, marcând cel mai mare contract militar al țării, estimat la 6,5 miliarde de dolari, incluzând și munițiile, suportul logistic și pregătirea piloților.


Marele Cercetător

Marele Cercetător, recunoscut pentru capacitatea sa de a transforma cele mai complicate teorii într-un spectacol de comedie, este un autor celebru care face știința accesibilă și amuzantă pentru toată lumea. Cu un halat de laborator plin de pete de diverse culori și ochelari care mereu cad de pe nas, el reușește să explice legile fizicii prin experimente nebunești și glume spumoase. Fiecare carte a sa este un amalgam de ecuații și râsete, cu pagini pline de anecdote despre eșecurile sale amuzante în laborator și descoperirile accidentale. Marele Cercetător este cunoscut pentru invențiile sale trăsnite, cum ar fi "Robotul care dansează" și "Formula secretă a glumei perfecte. Cu o minte briliantă și un simț al umorului de neegalat, el demonstrează că știința poate fi nu doar educativă, ci și extrem de distractivă. Marele Cercetător este, fără îndoială, geniul hilar al lumii științifice!"