INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,6% în primele șase luni din 2025

INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,6% în primele șase luni din 2025

Sursa poza si informatii: Economica.net

În primele șase luni ale anului 2025, numărul pasagerilor care au ales să călătorească cu trenul a scăzut cu 7,6%, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Această scădere este accentuată de o diminuare cu 9,1% a parcursului total al pasagerilor, comparativ cu perioada similară din 2024.

Pe lângă transportul de pasageri, și cel feroviar de mărfuri a resimțit o scădere, volumul acestora fiind redus cu 17,9% față de primele șase luni ale anului trecut. O excepție remarcabilă o constituie transportul de tranzit, care a înregistrat o creștere notabilă de 65,7%. În total, au fost transportate 17,989 milioane de tone de mărfuri, 78,4% dintre acestea fiind efectuate pe plan național.

Distribuția mărfurilor și impactul scăderilor

În ceea ce privește distribuția mărfurilor, ponderea cea mai mare a fost ocupată de diviziunile de cocs și produse rafinate din petrol (cu 27,5%), urmate de cărbune și lignit, țiței și gaze naturale (cu 18,9%). De asemenea, parcursul mărfurilor s-a concentrat în proporție de 35,7% pe cocs și produse rafinate din petrol, iar 9,3% pe produse agricole, din vânătoare și silvicultură, pește și alte produse pescărești.

INS subliniază faptul că majoritatea indicatorilor tehnico-economici care reflectă utilizarea flotei de vehicule feroviare au avut o evoluție negativă față de semestrul întâi din 2024. Totuși, s-au înregistrat și valori pozitive, printre care o creștere de 19,3% a timpului mediu de rulaj al vagoanelor de marfă, precum și o creștere ușoară a parcursului mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (cu 0,8%) și a vitezei medii comerciale a trenurilor de marfă (cu 0,2%).

Evoluția indicatorilor și perspective

Lista evoluțiilor negative este, însă, mult mai amplă. Printre acestea se numără diminuarea cu 23,5% a parcursului mediu zilnic al vagoanelor de marfă și o scădere cu 13,8% a numărului de vagoane încărcate care intră din străinătate. În plus, numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua C.F.R. a scăzut cu 10,9%, iar parcursul mediu zilnic al locomotivelor utilizate pentru transportul mărfurilor s-a redus cu 9,5%. De asemenea, greutatea medie brută a vagoanelor de marfă și încărcătura medie statică au suferit scăderi de 3,1% și, respectiv, 1,2%. Referitor la trenurile de pasageri, viteza medie comercială a scăzut cu 1,1%.

Aceste statistici subliniază provocările actuale cu care se confruntă transportul feroviar din România. Specialiștii susțin că pentru a revitaliza acest sector, sunt necesare investiții semnificative în infrastructură, precum și măsuri care să stimuleze atât utilizarea pasagerilor, cât și a companiilor care transportă mărfuri. Îmbunătățirea timpurilor de călătorie și a vitezei comerciale sunt văzute ca fiind cruciale pentru atragerea unui număr mai mare de utilizatori, atât pentru călătoriile interne, cât și pentru tranzitul internațional.

În concluzie, deși cifrele actuale indică o tendință descendentă, există speranță și potențial pentru redresarea sectorului feroviar prin politici adecvate și dezvoltări strategice.

*Acest articol a fost redactat independent pe baza informațiilor publice furnizate de economica.net. Textul articolului este complet rescris și nu reproduce conținutul original. Imaginea este afișată prin link direct de pe site-ul sursă, fără a fi găzduită sau stocată local. Drepturile asupra conținutului vizual aparțin titularului original. Dacă sunteți titularul drepturilor și doriți eliminarea conținutului, vă rugăm să ne contactați la contact@weboratory.ro.

Marele Cercetător

Marele Cercetător, recunoscut pentru capacitatea sa de a transforma cele mai complicate teorii într-un spectacol de comedie, este un autor celebru care face știința accesibilă și amuzantă pentru toată lumea. Cu un halat de laborator plin de pete de diverse culori și ochelari care mereu cad de pe nas, el reușește să explice legile fizicii prin experimente nebunești și glume spumoase. Fiecare carte a sa este un amalgam de ecuații și râsete, cu pagini pline de anecdote despre eșecurile sale amuzante în laborator și descoperirile accidentale. Marele Cercetător este cunoscut pentru invențiile sale trăsnite, cum ar fi "Robotul care dansează" și "Formula secretă a glumei perfecte. Cu o minte briliantă și un simț al umorului de neegalat, el demonstrează că știința poate fi nu doar educativă, ci și extrem de distractivă. Marele Cercetător este, fără îndoială, geniul hilar al lumii științifice!"