O nouă eră pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice: Ionna, consorțiul susținut de șapte mari producători auto
În ultimii ani, adoptarea vehiculelor electrice a luat amploare, determinată de preocupările legate de schimbările climatice și de eforturile de a reduce emisiile de carbon. Cu toate acestea, infrastructura de încărcare rămâne o provocare majoră, împiedicând o tranziție mai rapidă către mobilitatea electrică. În acest context, un consorțiu format din șapte mari producători auto - BMW, Honda, General Motors, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz și Stellantis - a anunțat recent planurile de a înființa o întreprindere comună numită Ionna, cu scopul de a construi o rețea accesibilă de stații de încărcare rapidă în curent continuu în Statele Unite și Canada.
Ionna a dezvăluit că sediul său central va fi amplasat în Durham, Carolina de Nord, și va găzdui un laborator special, denumit "Quarterback Lab". Acest laborator va fi conceput pentru a ajuta fiecare companie participantă să abordeze problemele legate de încărcarea vehiculelor electrice după actualizările software, să soluționeze problemele clienților mai aproape de sursă și să ofere testarea interoperabilității. Această inițiativă arată că noua întreprindere gândește critic despre modalitățile de a îmbunătăți experiența de încărcare a vehiculelor electrice în Statele Unite.
Ionna a sugerat posibilitatea de a adăuga "noi parteneri" în consorțiul său, deși nu este clar dacă aceștia vor fi alți producători auto, autorități locale și de stat, companii de utilități sau parteneri din domeniul comerțului cu amănuntul, pe măsură ce compania își extinde ofertele. Se preconizează că vor exista în total șapte astfel de laboratoare în întreaga țară, iar Ionna intenționează să aibă câteva stații de încărcare rapidă în curent continuu operaționale până la sfârșitul anului 2024, alături de planuri suplimentare pentru mai mult de 30.000 de stații de încărcare în zonele urbane aglomerate, de-a lungul coridoarelor rutiere și pe "rute de vacanță", conform declarațiilor companiei.
Compania a promis să creeze 203 noi locuri de muncă în zona Durham, ca parte a unei investiții de 10,1 milioane de dolari. Amplasamentul din Durham a fost preferat în defavoarea unuia din Texas.
Conducerea Ionna susține că regândește modul în care abordează infrastructura publică de încărcare rapidă, concentrându-se mai îndeapt pe nevoile clienților și ale șoferilor. După toate, procesul de încărcare a devenit acum parte a experienței de produs și este o zonă care necesită atenția producătorilor auto.
Ionna consideră că procesul de electrificare a transportului se desfășoară în patru etape. Prima etapă a fost când primele vehicule electrice, cum ar fi Nissan Leaf și Chevy Volt, au apărut pe piață la începutul anilor 2000. A doua etapă a fost când companii precum Tesla și EVGo au început să construiască propriile rețele de încărcare, atât închise, cât și deschise. A treia etapă, interesant de remarcat, a fost cea de după pandemia COVID-19, când producătorii auto au raportat o scădere a cererii pentru vehiculele electrice, iar primii utilizatori au început să se confrunte cu probleme legate de fiabilitatea infrastructurii publice de încărcare. Ionna susține că ne aflăm în prezent în cea de-a patra etapă, în care o rețea robustă de stații de încărcare și facilități conexe este necesară pentru a electrifica complet transportul.
Această rețea va include oferte din domeniul comerțului cu amănuntul, alimentație publică, toalete și zone acoperite pentru încărcarea vehiculelor electrice, o experiență care va face procesul de încărcare mai asemănător cu ceea ce majoritatea americanilor sunt obișnuiți la cele peste 100.000 de stații de alimentare cu combustibil din întreaga țară.
Ionna a format rapid o echipă, majoritatea angajaților, inclusiv conducerea superioară, începând activitatea cu doar câteva luni în urmă. Majoritatea liderilor de top au experiență în domeniul încărcării vehiculelor electrice, automotive și energie și infrastructură, iar compania declară că caută talente atât din interiorul, cât și din afara industriei.
Seth Cutler, CEO-ul Ionna, nu este un străin pentru industria de încărcare a vehiculelor electrice. El și-a început cariera la GE Energy, unde a lucrat la infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice în perioada în care Nissan Leaf și Chevy Volt erau singurele vehicule electrificate de pe piață. De acolo, s-a alăturat Electrify America, unde a deținut funcția de inginer șef și a lucrat la dezvoltarea produselor și implementarea stațiilor de încărcare rapidă în curent continuu ale companiei. Ulterior, a trecut la EV Connect, unde a ocupat postul de director operațional, iar în februarie anul acesta a devenit CEO al Ionna.
Ricardo Stamatti, directorul de produs, provine din partea producătorilor de echipamente originale din industrie și este un membru fondator al Ionna. Înainte de a se alătura companiei, a petrecut 10 ani lucrând în diferite unități de afaceri ale Stellantis și un an ca vicepreședinte superior și director global al Stellantis Energy. Alți membri ai echipei de conducere includ fostul director financiar al BP, Derek Rush, și Shankar Muthukumar, care provine de la Mortenson, o companie de construcții, dezvoltare și furnizare de servicii energetice și de inginerie.
Când a fost lansată inițial, Ionna a declarat că va folosi finanțarea federală pentru a construi rețeaua. Legea bipartizană privind infrastructura din 2021 a alocat 7,5 miliarde de dolari pentru încărcarea vehiculelor electrice, dintre care 5 miliarde de dolari pentru construirea unei "rețele de bază" de stații de încărcare rapidă de-a lungul principalelor drumuri și autostrăzi din America prin programul Național de Infrastructură pentru Vehicule Electrice (NEVI).
Programul NEVI a fost recent criticat din punct de vedere politic, deoarece doar șapte stații de încărcare au fost implementate la nivel național. Fondurile NEVI sunt administrate de state, iar criticii indică acest lucru ca fiind unul dintre multiplii factori care întârzie lansarea. Planurile Ionna de a folosi fondurile NEVI s-au schimbat ușor, conform declarațiilor companiei.
Miliardele de dolari din fondurile federale disponibile prin programul NEVI "vor ajunge, în cele din urmă, să fie investite în stații de încărcare", a declarat Stamatti pentru The Verge prin e-mail. "Suntem încrezători că procesul se va ajusta în consecință și va fi ajutat de calitatea îmbunătățită a noilor solicitanți de granturi, cum este Ionna. Ionna va fi prezentă atunci când se va întâmpla acest lucru, continuând să implementeze obiectivul de peste 30.000 de stații de încărcare, dar suntem, de asemenea, finanțați complet pentru a merge înainte și a implementa acum, fără a depinde de NEVI."
În timp ce conducerea Ionna susține că nu este îngrijorată de potențialul de tulburare în urma alegerilor din noiembrie, care ar putea frâna semnificativ adoptarea vehiculelor electrice și dezvoltarea infrastructurii, compania monitorizează îndeaproape situația. Ionna declară că este pe deplin angajată în viitorul adoptării vehiculelor electrice și în construirea unei infrastructuri care oferă facilități dorite de șoferii de vehicule electrice, alături de o rețea robustă de încărcare rapidă care să răspundă nevoilor clienților acolo unde este cea mai mare nevoie.