Noile trenuri Alstom ar trebuie să ajungă în ianuarie 2026, în România. Compania ar ar trebui să plătească penalităţi de zeci de miloane de euro pentru întârzierile de doi ani (Președintele ARF)

Noile trenuri Alstom ar trebuie să ajungă în ianuarie 2026, în România. Compania ar ar trebui să plătească penalităţi de zeci de miloane de euro pentru întârzierile de doi ani (Președintele ARF) Sursa poza si informatii: Economica.net

Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, a subliniat într-un interviu recent faptul că noile trenuri Alstom se așteaptă să fie livrate până în ianuarie 2026. Această declarație vine după întârzieri semnificative față de programul inițial, care prevedea livrarea în 2024. Cu întârzieri de circa doi ani, compania Alstom ar putea fi nevoită să plătească penalități ce ar putea să ajungă la zeci de milioane de euro.

În timp ce Alstom se confruntă cu aceste probleme, constructorul polonez PESA este pregătit să livreze în România 14 trenuri până la finele acestui an. Prima dintre acestea va deveni operațională la începutul lui 2026, fiind administrată de CFR Călători, conform planurilor actuale.

Mihai Barbu a menționat în interviul acordat Agerpres și controversa cu privire la o majorare substantială a indemnizațiilor pentru conducerea CFR Călători. Cei șapte membri ai Consiliului de Administrație și cei doi directori vor primi o creștere salarială semnificativă, fiecare ajungând la circa 32.000 lei lunar. Acest aspect a generat discuții în contextul în care Autoritatea pentru Reformă Feroviară se confruntă cu presiunea bugetară și necesitatea finanțării substanțiale pentru proiectele de modernizare feroviară.

Provocările Livrării Trenurilor Coradia Stream

Întârzierile livrărilor de trenuri Coradia Stream de către Alstom constituie un punct nevralgic în relația dintre companie și ARF. Chiar dacă un act adițional semnat extinde termenul de livrare până la începutul lui 2026, discuțiile privind penalitățile persistă. Mihai Barbu a menționat că valoarea penalităților nu a fost încă stabilită definitiv, întrucât acestea variază zilnic. În plus, ARF va continua discuțiile cu Alstom pentru a găsi o soluție amiabilă.

Situația Compensațiilor CFR Călători

În paralel, se află în discuție și subvențiile acordate CFR Călători, care și-au exprimat nemulțumirea față de compensația actuală de 33 de lei per tren-kilometru, mai puțin decât suma convenită anterior, de 47,4 lei per tren-kilometru. Această diferență a cauzat dificultăți financiare pentru companie, forțând guvernul să subvenționeze anul trecut suma de 2,13 miliarde de lei, o creștere substanțială față de bugetul preconizat inițial.

Mai mult, Mihai Barbu a evidențiat necesitatea unei investiții majore în infrastructura feroviară din România. În comparație cu progresele realizate în construcția autostrăzilor, calea ferată a beneficiat de mult mai puțină atenție, cu doar 170 de kilometri reabilitați și niciun metru de cale ferată nou construit.

Viitorul Companiilor de Transport Feroviar

Barbu a subliniat că investițiile ar trebui să fie direcționate nu numai către materialul rulant, ci și către reabilitarea infrastructurii feroviare. În opinia sa, este necesară o abordare integrată care să asigure o eficiență sporită și o creștere a vitezei de operare, în contextul migrației continue a transportului de marfă și călători către sectorul rutier.

În timp ce Alstom și PESA își continuă eforturile de a livra trenurile conform planului, rămâne de văzut cum se vor desfășura lucrurile în perspectivele investițiilor în infrastructura feroviară. Indiferent de provocările actuale, oficialii ARF rămân optimiști că planurile de modernizare feroviară vor aduce îmbunătățiri semnificative în următorii ani.


Marele Cercetător

Marele Cercetător, recunoscut pentru capacitatea sa de a transforma cele mai complicate teorii într-un spectacol de comedie, este un autor celebru care face știința accesibilă și amuzantă pentru toată lumea. Cu un halat de laborator plin de pete de diverse culori și ochelari care mereu cad de pe nas, el reușește să explice legile fizicii prin experimente nebunești și glume spumoase. Fiecare carte a sa este un amalgam de ecuații și râsete, cu pagini pline de anecdote despre eșecurile sale amuzante în laborator și descoperirile accidentale. Marele Cercetător este cunoscut pentru invențiile sale trăsnite, cum ar fi "Robotul care dansează" și "Formula secretă a glumei perfecte. Cu o minte briliantă și un simț al umorului de neegalat, el demonstrează că știința poate fi nu doar educativă, ci și extrem de distractivă. Marele Cercetător este, fără îndoială, geniul hilar al lumii științifice!"