Plan de redresare și interes internațional pentru proiecte de reparații.
Sursa poza: romania-insider
Șantierul naval Mangalia din România își reia treptat operațiunile, după ce a intrat în insolvență în 2024, ca urmare a retragerii grupului olandez de construcții navale Damen din parteneriatul comun. Conducerea șantierului a implementat măsuri pentru stabilizarea finanțelor și revitalizarea activității, iar salariile angajaților vor fi plătite în tranșe, conform anunțului Ziarului Financiar din 8 mai.
Managementul și-a exprimat optimismul privind planul de relansare, citând interesul continuu al clienților internaționali. Grupul olandez Damen și compania de stat românească 2MMS au convenit anul trecut să înceteze contractul de asociere semnat în 2018 pentru operarea comună a Șantierului Naval Mangalia (Șantierul Naval 2 Mai). Performanța financiară a șantierului s-a deteriorat anterior, iar companiile din grupul Damen au decis să întrerupă finanțarea, declanșând procesul de insolvență.
Pentru cei peste 800 de angajați, 60% din salarii vor fi achitate între 12 și 16 mai, iar restul de 40% va fi plătit la finalul lunii, între 26 și 30 mai, conform oficialilor șantierului. Această schemă de plată este similară cu cea aplicată în aprilie. Fondurile necesare au fost asigurate prin recuperarea creanțelor și prin plăți în avans de la clienți, a precizat compania.
Conducerea menține discuții continue cu partenerii comerciali pentru a asigura continuitatea activităților la fața locului, care, în prezent, se concentrează pe contracte de reparații navale. Un nou proiect de reparații pentru un client internațional important urmează să înceapă în luna mai.
Sunt planificate cel puțin 13 proiecte de reparații până la sfârșitul anului, care ar trebui să genereze un flux de numerar suficient pentru a acoperi cheltuielile operaționale și reluarea plăților restante începând din august. Grupul Damen Shipyards a ieșit din parteneriatul cu Mangalia în 2023, după dezacorduri privind controlul strategic și deciziile cu statul român, care deținea pachetul majoritar. Șantierul s-a confruntat cu instabilitate financiară odată cu plecarea Damen, culminând cu procedurile de insolvență la începutul acestui an.
Facilitatea din Mangalia, situată pe coasta Mării Negre, este unul dintre cele mai mari șantiere navale din regiune. Cunoscut istoric atât pentru construcția, cât și pentru reparația de nave, șantierul a jucat un rol semnificativ în industria maritimă a României.
(Foto: Adriana Sulugiuc/ Dreamstime)
Autor: Iulian Anghel