Programul Rabla intră în revizie: ce surprize aduce Ministerul Mediului
Sursa poza: Ziaristi
Programul Rabla se revizuiește: ce noutăți aduce Ministerul Mediului
Programul Rabla, binecunoscut pentru impactul său pozitiv asupra mediului în România, se pregătește să intre într-o nouă etapă cu ajustări importante. Diana Buzoianu, ministra Mediului, a anunțat că valoarea voucherului destinat achiziționării unui vehicul electric va fi redusă. Chiar dacă în prezent este de 37.000 de lei – una dintre cele mai ridicate valori din Europa – această sumă va fi ajustată conform resurselor financiare disponibile în acest an.
Ajustări și eforturi de optimizare
Reducerea valorii voucherului nu semnalează o retragere a sprijinului pentru vehiculele electrice, ci mai degrabă o adaptare strategică a finanțelor disponibile. Buzoianu a subliniat, în cadrul unui interviu la Antena 3 CNN, că decizia finală cu privire la noul cuantum al voucherului se va lua în curând. În ceea ce privește celelalte vouchere – 10.000 de lei pentru mașini cu motor termic, 12.000 de lei pentru hibride și 15.000 de lei pentru plug-in hybrid – aceste valori vor rămâne neschimbate pentru moment.
Platforma online utilizată pentru gestionarea programului este deja operațională, iar noua etapă a Rabla Plus va fi lansată imediat după ce noile sume vor fi oficializate. Ministra a accentuat că regulile tehnice din spatele platformei rămân nemodificate, permițând activarea rapidă a programului odată cu stabilirea noilor valori.
Criterii de selecție și perspectivă pentru viitor
În ce privește introducerea unor criterii bazate pe venitul cumpărătorului, Buzoianu a clarificat că o astfel de modificare nu este prevăzută pentru anul în curs. Modificările tehnice necesare și timpul limitat fac impracticabilă actualizarea platformei în intervalul anului 2023. Pentru viitor, însă, mai exact pentru 2025, se dorește o redesenare a modului în care Administrația Fondului pentru Mediu abordează aceste tipuri de programe, concentrându-se mai degrabă pe un efect real asupra mediului decât pe un număr mare de vouchere distribuite.
Discuții despre reintroducerea unei taxe auto
În dezbaterile recente s-a adus în discuție și reintroducerea unei taxe auto, cum este stipulat în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu punere în aplicare planificată pentru 1 ianuarie 2026. Această taxă ar viza atât persoane fizice, cât și juridice, inclusiv firmele de transport, necesitând o concepție atentă pentru a evita erorile din trecut.
Pe parcursul ultimilor 15 ani, România a avut mai multe tentative nereușite de a introduce taxe auto, de fiecare dată provocând dezechilibre și numeroase litigii, urmate de restituirea fondurilor către cetățeni. Cu toate că la acea vreme anularea taxelor a fost bine primită, efectele negative rezultate au devenit evidente: astăzi, mai mult de 75% din vehiculele de pe drumurile românești aparțin standardului Euro 4 sau mai jos, fiind deci poluante și uzate.
Introducerea unei noi forme de taxare a mașinilor vechi devine astfel esențială nu doar din perspectiva protecției mediului, ci și pentru a respecta termenele setate de PNRR. Nerespectarea acestor condiții ar putea duce la pierderea de fonduri europene valoroase pentru România.