Proiect de 24 milioane EUR pentru digitizarea patrimoniului național și accesibilitate sporită pentru public.

Proiect de 24 milioane EUR pentru digitizarea patrimoniului național și accesibilitate sporită pentru public. Sursa poza si informatii: romania-insider

Pe data de 19 mai, Ministerul Culturii a anunțat semnarea unui contract de finanțare pentru inițiativa ePatrimoniu, un proiect ambițios destinat digitalizării patrimoniului cultural al României și facilitării accesului publicului la acesta. Cu o finanțare de peste 24 de milioane de euro, obiectivul proiectului este crearea unei platforme digitale care să centralizeze informațiile despre patrimoniul mobil, imobil și imaterial al țării.

Acest proiect este susținut financiar prin Programul Uniunii Europene pentru Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021–2027. Ministerul dezvoltă proiectul în colaborare cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, având un buget total eligibil de peste 122 de milioane de RON (aproximativ 24,7 milioane EUR). Proiectul se va desfășura pe parcursul a trei ani.

Conform declarațiilor oficialilor ministeriali, platforma va oferi cetățenilor, instituțiilor și experților din domeniul patrimoniului cultural o alternativă la procedurile tradiționale bazate pe hârtie, prin soluții digitale moderne. Utilizatorii vor putea accesa și solicita online diverse servicii, precum aprobări pentru intervenții la monumente istorice, autorizații pentru cercetări arheologice și certificate de acreditare pentru experții în patrimoniu cultural.

Noua platformă va reuni și unifica bazele de date existente și le va integra cu sistemele naționale și europene. Aceasta va furniza informații actualizate despre locația monumentelor istorice, statutul lor juridic, descrieri arhitecturale și istorice, starea de conservare, riscurile potențiale și documentația fotografică.

Dincolo de îmbunătățirea accesului public, ePatrimoniu este proiectat să reducă costurile administrative, să susțină analize avansate ale patrimoniului și să sporească colaborarea între sectorul public și cel privat. Vor fi oferite servicii digitale specializate pentru experții și proprietarii de patrimoniu, iar interoperabilitatea cu alte sisteme publice va simplifica procesarea documentelor și aplicarea legislației culturale, a declarat Ministerul Culturii.

Tehnologiile avansate vor avea un rol central în proiect. Acestea includ computarea în cloud, big data, inteligența artificială pentru organizarea conținutului și digitalizarea 3D. De asemenea, realitatea augmentată, virtuală și mixtă vor fi folosite pentru a face conținutul cultural mai captivant și educațional.

Autoritățile estimează că peste 65.000 de utilizatori, inclusiv specialiști, cercetători, funcționari publici, organizații și membri ai publicului, vor beneficia de platformă și de serviciile sale digitale.

Este așteptat ca ePatrimoniu să revoluționeze modul în care interacționăm cu patrimoniul cultural, facilitând un acces mai rapid și mai transparent la resursele culturale valoroase ale României.

(Photo source: Facebook/Ministerul Culturii)


Marele Cercetător

Marele Cercetător, recunoscut pentru capacitatea sa de a transforma cele mai complicate teorii într-un spectacol de comedie, este un autor celebru care face știința accesibilă și amuzantă pentru toată lumea. Cu un halat de laborator plin de pete de diverse culori și ochelari care mereu cad de pe nas, el reușește să explice legile fizicii prin experimente nebunești și glume spumoase. Fiecare carte a sa este un amalgam de ecuații și râsete, cu pagini pline de anecdote despre eșecurile sale amuzante în laborator și descoperirile accidentale. Marele Cercetător este cunoscut pentru invențiile sale trăsnite, cum ar fi "Robotul care dansează" și "Formula secretă a glumei perfecte. Cu o minte briliantă și un simț al umorului de neegalat, el demonstrează că știința poate fi nu doar educativă, ci și extrem de distractivă. Marele Cercetător este, fără îndoială, geniul hilar al lumii științifice!"