Protestul "Fără haos în legislaţia fiscală": Contabili şi antreprenori cer transparenţă şi debirocratizare
Contabilii, economiştii şi antreprenorii din România au ieşit în stradă pentru a-şi exprima nemulţumirea faţă de schimbările legislative recente, pe care le consideră haotice şi impuse fără consultare publică. În centrul protestului se află măsurile precum e-TVA şi e-Factura, criticate pentru birocratizarea excesivă şi lipsa de predictibilitate.
Organizatorii protestului "Fără haos în legislaţia fiscală" acuză autorităţile de lipsă de transparenţă şi comunicare deficitară în procesul de adoptare a noilor reglementări fiscale. Aceştia denunţă faptul că măsuri cu impact major asupra mediului de afaceri sunt adoptate "pe furiş, noaptea, fără consultare şi fără a ţine cont de impactul devastator asupra contribuabililor şi afacerilor".
Publicarea recentă a Ordonanţelor de Urgenţă 69/2024 şi 70/2024, care includ prevederi precum e-TVA şi e-Factura, este considerată "vârful aisbergului" în ceea ce priveşte lipsa de transparenţă şi ignorarea principiilor democraţiei şi ale dialogului social.
Efectele Negative ale Schimbărilor Legislative
Conform protestatarilor, noile reglementări fiscale au un impact negativ semnificativ asupra mediului de afaceri:
- Antreprenorii sunt bulversaţi şi copleşiţi de obligaţii excesive
- Există un număr mare de instituţii cu rol de control, fără îndrumare adecvată
- Antreprenorii sunt "cocoşaţi" de amenzi disproporţionate
- Legislaţia reactivă tratează antreprenorii ca infractori evazioniști
- Antreprenorii şi contabilii nu reuşesc să ţină pasul cu schimbările legislative frecvente şi abrupte
Principalele revendicări ale protestatarilor vizează eliminarea e-TVA, predictibilitate legislativă, respectarea dialogului social şi a transparenţei decizionale, precum şi debirocratizarea proceselor administrative.
Protestatarii cer eliminarea e-TVA, susţinând că evaziunea fiscală nu se găseşte în raportările contabile sau în sistemele electronice ale ANAF, ci acolo unde nu există documente justificative. De asemenea, se solicită eliminarea obligativităţii transmiterii facturilor B2C (Business-to-Consumer) în sistemul e-Factura, considerată o încălcare a vieţii private a persoanelor fizice.
O altă revendicare importantă este respectarea articolului 4 din Codul Fiscal, care prevede că orice modificare legislativă trebuie realizată cu cel puţin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special în cazul modificărilor de taxe şi obligaţii noi. De asemenea, se cere respectarea dialogului social şi a transparenţei decizionale, având în vedere că proiectele pentru OUG 69 şi OUG 70 au stat doar două zile în transparenţă decizională şi au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la Consiliul Economic şi Social (CES).
Protestatarii solicită eliminarea declaraţiilor redundante, întrucât de la 1 ianuarie 2025 toţi contribuabilii sunt obligaţi la raportarea SAF-T, care conţine toate tranzacţiile economice ale unei firme. De asemenea, se cere modificarea termenelor pentru notificări în relaţia cu ANAF, astfel încât contribuabilul să nu mai fie supus unor termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile.
Protestul "Fără haos în legislaţia fiscală" a avut loc pe 8 mai 2024, în Piaţa Victoriei din Bucureşti, între orele 08.30 şi 13.00. Participanţii s-au strâns iniţial în Piaţa Victoriei, scandând lozinci precum "e-TVA, Romania nu te vrea", "transparenta si respect, nu doar legi fara efect" şi "Vrem impozite mai clare, fara birocratizare".
În jurul orei 09.00, o delegaţie a protestatarilor a fost primită la Guvern, iar ulterior au pornit în marş spre Ministerul Finanţelor. Acolo au fost invitaţi la discuţii de ministrul Finanţelor şi de şefa ANAF.
În cadrul protestului, organizatorii au iniţiat o petiţie intitulată "Fără haos în legislaţia fiscală! Vrem predictibilitate!", care a strâns peste 55.000 de semnături. Iniţiatoarea petiţiei, Valentina Saygo, expert contabil şi consultant fiscal, a prezentat contextul protestului pe reţelele sociale, subliniind nevoia de respect din partea instituţiilor publice, predictibilitate şi sprijin din partea guvernului.
Guvernul României a analizat şi aprobat un act normativ elaborat de Ministerul Finanţelor, care aduce o serie de modificări sistemelor digitale naţionale e-Transport, e-TVA şi e-Factura. Printre modificările anunţate se numără amânarea până la 1 ianuarie 2025 a sancţiunilor pentru faptele săvârşite şi constatate în cadrul e-Transport pentru operatorii economici autorizaţi.
În ceea ce priveşte sistemul e-Factura, s-a stabilit o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum şi de către furnizorii/prestatorii acestora.
Ministerul Finanţelor a transmis precizări cu privire la respectarea Regulamentului UE 2016/679 (GDPR) în implementarea sistemului RO e-Factura în regim B2C. Se explorează modalităţi prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura.
Protestul "Fără haos în legislaţia fiscală" a reuşit să atragă atenţia asupra nemulţumirilor mediului de afaceri faţă de schimbările legislative recente şi lipsa de transparenţă şi consultare din partea autorităţilor. Deşi Guvernul a anunţat unele modificări, precum amânarea sancţiunilor pentru e-Transport şi precizări privind protecţia datelor cu caracter personal în e-Factura, protestatarii susţin că revendicările lor nu au fost îndeplinite în totalitate.
Rămâne de văzut dacă autorităţile vor continua dialogul şi vor lua în considerare cererile de debirocratizare, predictibilitate şi respectare a transparenţei decizionale, pentru a restabili încrederea şi a crea un mediu de afaceri sustenabil şi competitiv în România.