Recenzie filmelor la Festivalul European de Film – Iubitori, farsori și fantome pe ecranele din România Descoperă selecția variată și captivantă a Festivalului European de Film în București, Timișoara și alte orașe din România.
 Sursa poza: romania-insider
Este aproape imposibil să nu ne gândim la alegeri în acest weekend, dar dacă ai nevoie de o pauză, ai opțiuni disponibile. Festivalul de Film European își continuă proiecțiile, aducând pe ecrane producții recente de pe continent, cu o diversitate de teme, tonuri și genuri remarcabile. Festivalul poate fi urmărit în București, Sfântu Gheorghe și Timișoara până duminică, iar turneul său continuă la Botoșani (22-25 mai), Deva și Iași (23-25 mai), Chitila, Târgu Mureș și Târgu Jiu (30 mai - 1 iunie). În continuare, am selectat câteva dintre titlurile deosebite.
Primul lungmetraj al lui Fabian Stumm, Knochen und Namen sau Oase și Nume, este o privire blândă și emoționantă asupra relațiilor, atât romantice, cât și platonice. Filmul explorează viața unui cuplu gay care, după mulți ani împreună, navighează prin întrebările inevitabile ale vârstei mijlocii — dorință, prietenie, familie, artă și cariere. Acest cinema queer, înțelept și sensibil, abordează cu tandrețe personajele sale, indiferent de imperfecțiunile lor.
Un alt film remarcabil este Dahomey al lui Mati Diop, pe care îl consider unul dintre favoritele mele din anul trecut. Filmul abordează un subiect actual: restituirea artei către Benin de către guvernul francez, reflectând teme importante în lumea artei contemporane. Din miile de artefacte luate din fosta colonie din Africa de Vest (cunoscută anterior ca Dahomey), doar 26 au fost returnate — o cifră rușinos de mică. O scenă lungă din film surprinde studenții Universității din Abomey-Calavi discutând despre întoarcerea acestor statui și semnificația lor. Această dezbatere captivantă atinge teme de colonialism, patrimoniu, aspecte sociale, politice, istorice și identitare. Filmul lui Diop își completează comentariul politic prin cadre excepționale ale Beninului, combinând în mod strălucit documentarul cu fantezia. Este al doilea lungmetraj al regizorului, după debutul său ficțional Atlantics. Mă aventurez să spun că utilizarea elementelor supranaturale și onirice este deja o marcă distinctivă a muncii sale remarcabile.
Pentru cei care caută divertisment garantat, retrospectiva mini a lui Ernst Lubitsch este o alegere sigură. Lubitsch, un cineast evreu născut la Berlin, asociat de obicei cu comediile elegante de la Hollywood din anii 1930 și 1940, a părăsit Germania în anii 1920 pentru a-și construi o carieră în SUA. Fantaziile istorice și comediile de epocă Die Puppe / Păpușa și Die Austernprinzessin / Prințesa Stridiilor (ambele filmate în Germania în 1919) sunt exemple ingenioase ale geniului său. Aceste filme sunt vechi de peste un secol și un adevărat deliciu de urmărit într-o sală plină, plină de râsete — le poți găsi și pe YouTube.
Sursa: Ioana Moldovan, Columnistă, ioana.moldovan@romania-insider.com
Acest festival oferă oportunitatea de a evada din agitația zilnică, aducând o selecție eclectică de filme care provoacă, inspiră și distrează. Alegeți câteva proiecții și lăsați-vă captivați de poveștile fascinante care vă așteaptă pe marele ecran.