Scădere de 4,7% a numărului pasagerilor feroviari în 2024, dar distanța medie de călătorie crește cu 1,4%. Transportul de mărfuri se reduce cu 12%, pe fondul evoluțiilor negative în toate sectoarele. Află detalii despre dinamica industriei feroviare!
Sursa poza: Economica.net
În 2024, transportul feroviar din România a înregistrat scăderi notabile, conform datelor oferite de Institutul Național de Statistică (INS). Numărul pasagerilor care au ales calea ferată pentru transport s-a diminuat cu 4,7% comparativ cu anul precedent, deși distanța medie de transport a unui pasager a crescut cu 1,4%.
Pasagerii preferă alte mijloace
Deși calea ferată rămâne un mijloc de transport esențial, scăderea numărului de pasageri cu 4,7% în 2024 sugerează că mulți pasageri au început să prefere alte mijloace de transport. Factorii care ar putea contribui la acest declin includ calitatea serviciilor și infrastructura feroviară care necesită îmbunătățiri urgente.
Totuși, un aspect pozitiv remarcabil este creșterea distanței medii parcurse de către fiecare pasager, cu 1,4% mai mare față de 2023. Acest lucru indică faptul că, cei care aleg trenurile pentru transport, călătoresc pe distanțe mai lungi.
Transportul de mărfuri: un an greu pentru industrie
Sectorul transportului feroviar de mărfuri a întâmpinat provocări semnificative, cu o scădere a volumului transportat cu 12% față de anul anterior. În total, 43,025 de milioane de tone de mărfuri au fost transportate, dintre care 79% au avut loc pe plan național. Scăderea reflectă problemele din toate componentele sectorului.
Cu toate acestea, transportul de mărfuri în tranzit a crescut cu 9,6%. Această creștere este importantă în contextul în care restul indicatorilor principali au consemnat declinuri. Cele mai semnificative volume de mărfuri au fost înregistrate pentru diviziunea cocs și produse rafinate din petrol (24,5%), urmate de cărbune, lignit, țiței și gaze naturale (18,3%).
Evoluții negative la nivel de indicatori
INS a relevat faptul că majoritatea indicatorilor tehnico-economici pentru utilizarea parcului de vehicule feroviare au avut tendințe negative. De exemplu, parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă a scăzut cu 15,2%. În plus, s-a observat o scădere cu 14,9% a vagoanelor încărcate intrate din străinătate și o diminuare cu 12,5% a vagoanelor încărcate pe rețeaua C.F.R.
Aceste date indică o încetinire a activității feroviare pe plan național și internațional, având un impact negativ asupra economiei generale a transporturilor.
Îmbunătățirea timpului de rulaj al vagoanelor de marfă
În ciuda statisticilor predominant negative, un aspect pozitiv al acestui an a fost reprezentat de creșterea timpului mediu de rulaj al vagoanelor de marfă cu 19,1%. Aceasta reprezintă o îmbunătățire semnificativă în eficiența logisticii și gestionării parcurilor de trenuri, poate ca rezultat al modernizării sistemului sau îmbunătățirii proceselor operaționale.
Concluzie
Anul 2024 a fost definit de provocări majore pentru sectorul feroviar din România, atât din punct de vedere al transportului de pasageri, cât și al mărfurilor. Deși există îmbunătățiri punctuale, cum ar fi gestionarea eficientă a vagoanelor de marfă, aspectele negative prevalează, indicând necesitatea unor strategii de redresare și modernizare a infrastructurii.
Este esențial ca autoritățile și operatorii feroviari să colaboreze pentru a reface această arteră vitală a economiei naționale, astfel încât transportul feroviar să devină din nou o opțiune atractivă și eficientă. Aceasta nu doar că va îmbunătăți statisticile viitoare, ci va avea și un impact pozitiv asupra dezvoltării economice generale a țării.