Un nou debarcader pentru supertancuri petroliere va fi construit în portul orașului polonez Gdansk. O șansă pentru Germania să treacă total la importurile de petrol pe cale maritimă

Portul Gdansk din Polonia va vedea în curând nașterea unui nou debarcader dedicat supertancurilor petroliere, un pas strategic menit să protejeze și să optimizeze fluxurile de petrol în regiune. Planurile de extindere vin ca răspuns la nevoia de a reduce dependența de rutele și sursele tradiționale și pentru a minimaliza riscurile de întrerupere cauzate de întreținerea infrastructurii existente.
Dezvoltare Majorală pentru Terminalul Polonez
Construcția debarcaderului va demara în acest an, iar finalizarea lui este așteptată în semestrul al doilea din 2028. Capacitatea anuală a terminalului va ajunge astfel la 49 de milioane de tone de petrol, conform declarațiilor lui Daniel Swietochowski, director al operatorului polonez PERN. "Noile noastre capacități sunt confirmate clienților în discuțiile privind livrările spot. Acestea sunt opțiuni viabile și disponibile," a spus Swietochowski.
Rolul Critic al Companiei Naftoport
Compania Naftoport, controlată majoritar de PERN, gestionează deja volume record de petrol non-rusesc, reflectând tranziția rafinăriilor ce depind de conducta Drujba către petrolul livrat maritim. Previziunile arată că forța operațională a Naftoport va depăși 39 de milioane de tone în acest an, cu o stabilitate a acestei capacități până în 2026.
Noua infrastructură va ajuta Naftoport să răspundă pe deplin cerințelor rafinăriilor germane, cum sunt PCK Schwedt, deținută majoritar de Rosneft, și Leuna, sub conducerea TotalEnergies, alături de rafinăriile poloneze operate de Orlen.
Impactul Strategic asupra Rafinăriilor Germane
Rafinăria PCK, responsabilă pentru 12% din capacitatea de rafinare a petrolului din Germania, este esențială pentru securitatea energetică a țării. După oprirea importurilor de petrol rusesc, PCK s-a orientat către petrolul din Kazahstan, transportat prin Polonia de operatorul PERN, dar și pe fluxurile maritime de la terminalul Naftoport.
Aceste demersuri sunt parte din efortul intens al Berlinului de a menține capacitatea de procesare a petrolului, în contextul sancțiunilor americanilor asupra Rosneft inițiate de fostul președinte Donald Trump. Participații minoritari la rafinăria Schwedt includ grupurile Shell și Eni, care joacă un rol în adaptarea pieței la noile realități globale.
Reducerea Presiunilor Operaționale
Odată cu inaugurarea noului debarcader, presiunea de pe umerii Naftoport se va diminua considerabil. "Uneori, între plecarea unui petrolier și sosirea altuia, avem doar șase ore pentru a efectua reparații sau inspecții meticuloase," a explicat Daniel Betke, directorul general al Naftoport, pentru Reuters. "Acest debarcader va reprezenta garanția noastră de continuitate."
Proiectul reprezintă o oportunitate crucială pentru Germania de a-și diversifica sursele de aprovizionare prin transport maritim, consolidând în același timp poziția strategică a Poloniei în regiunea Mării Baltice. Roua de schimbări care vor afecta lanțurile de aprovizionare cu energie ale Europei poate transforma portul Gdansk într-un nod central de importuri de petrol, susținând stabilitatea energetică a continentului.