Viteză de 160 km/h și parte dintr-un lot inovator de 62 de unități.
Sursa poza: Ziaristi
Cum arată primul tren electric construit de polonezi pentru România: o etapă crucială în modernizarea transportului feroviar
Primul tren electric achiziționat de România, după o perioadă îndelungată, a fost inaugurat la Oradea, subliniind un pas semnificativ în direcția modernizării sistemului feroviar național. Fabricat în Polonia, trenul se aliniază celor mai recente standarde europene, promițând beneficii tehnologice de ultimă oră și confort de neegalat pentru călătorii români.
Evenimentul de lansare a avut loc într-un terminal intermodal privat din Oradea, unde trenul a fost adus pe șinele ferate. Din cauza electrificării incomplete între Arad și Bihor, vehiculul electric a fost tractat până la locația de prezentare, conform surselor Digi24. Acest tren face parte dintr-o achiziție mai mare de 62 de unități electrice, ce urmează a fi introduse pe teritoriul României pe parcursul anilor următori. Proiectul beneficiază de un buget total de 1 miliard de euro, inclusiv TVA, finanțarea fiind asigurată în proporție de 82% din fonduri europene, diferența fiind acoperită din bugetul de stat.
Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, a subliniat importanța acestui pas, declarând: „Este un tren frumos, confortabil, care oferă o mai mare siguranță călătorilor. Arată superb.”
Confort de ultimă generație
Designul interior al trenului este gândit pentru a facilita un transport modern și confortabil. Acesta oferă 238 de locuri pe scaune și o capacitate totală de 515 călători, dintre care 277 de locuri disponibile pentru pasagerii ce doresc să călătorească în picioare. Echipat cu toalete moderne, spații destinate bicicletelor și cărucioarelor, precum și facilități pentru persoanele cu dizabilități, trenul asigură o experiență plăcută tuturor călătorilor. Viteza maximă adaptabilă a trenului este de 160 km/h, făcându-l perfect pentru traseele modernizate de cale ferată.
Hanna Wisniewska-Sîrbu, reprezentanta producătorului polonez, a exprimat optimismul cu privire la viitorul acestui proiect: „Trenul este foarte performant, ecologic și electric. Este primul dintre cele 62 de unități care vor ajunge în România. Sperăm ca de anul viitor să înceapă să transporte pasageri în întreaga țară.”
Investiții în infrastructură și materiale rulate
Pe lângă achiziționarea trenurilor electrice noi, Ministerul Transporturilor derulează proiecte de reabilitare a locomotivelor și vagoanelor existente, cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Se alocă, de asemenea, resurse pentru modernizarea căilor de rulare, facilitând astfel circulația trenurilor la viteze de până la 160 km/h.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a afirmat că speră să vadă cât mai curând trenuri moderne pe toate liniile feroviare din România.
Primul tren electric de producție poloneză reprezintă mai mult decât un simplu vehicul; simbolizează trecerea României către un transport public feroviar mai eficient, ecologic și orientat către călători. Dacă investițiile actuale se vor menține, România ar putea reduce decalajul față de alte state europene în ceea ce privește mobilitatea feroviară.